-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7723 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

فلسفه حرمت موسيقي، چيست؟ از ناحيه چه كسي صادر شده، و در كجاي قرآن آمده است؟

ابتدا ذكر اين نكته لازم است: گر چه علم امروز توانسته است به علل و اسباب و فلسفه برخي از احكام دست يابد، اما هرگز نميتوان به طور قطع ادعا كرد كه علتهاي كشف شده، همان علل واقعي احكام هستند. قدر مسلم اين است كه هيچ حكمي از احكام الهي، بدون فلسفه و مصلحت براي بشر نيست. بنابراين آن چه در دين ما به عنوان «حرام» معرفي شده، يقيناً براي انسان مضرّ بوده است، و اگر چيزي مفيد نباشد، هرگز واجب يا مستحب نخواهد بود.

بايد توجه داشت، در بسياري از موارد، بيان احكام نوراني اسلام از ناحيه پيامبر اكرم (9) و ائمه (:) بوده است; زيرا بعضي از احكام در قرآن به صورت صريح نيامده است. از آنجايي كه پيامبر اكرم و ائمه معصومين (:) مبيّن و مفسّر احكام الهي ميباشند، اگر حكمي از لسان ايشان صادر شد، براي ما حجّيت شرعي دارد و واجب است كه از آن اطاعت كنيم.

اما بايد دانست كه انجام وظيفه شرعي براي افراد متدين، منوط به دانستن فلسفه احكام نيست، بلكه بايد باور داشت كه شريعت اسلام از طريق وحي ابلاغ شده، و شايسته است كه مكلفين در هر حال طوق بندگي برگردن نهاده و جان عبادت (يعني تعبد در برابر فرامين خالق حكيمشان) را دريابند، تا از فوايد دنيوي و اخروي آن بهرهمند گردند. حرمت موسيقي در اسلام نيز، به دليل مضرات و آثار منفي است كه در روح و جسم انسان ميگذارد. البته شايان ذكر است كه هر موسيقي حرام نيست; بلكه حرمت، شرايطي دارد. براي اطلاع بيشتر از فلسفه حرمت موسيقي، ميتوانيد به تفسير آيه 6 سورة لقمان، در تفاسير متعدد و كتاب يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ از آيتالله مكارم شيرازي و كتاب «پاسخ به پرسشهاي مذهبي» آيتالله مكارم شيرازي و آيت الله سبحاني، مراجعه كنيد.











مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.